Perhereissu bavarialaisittain

Seavus eli hei bavarialaisittain! Saimme talvella kutsun au pair -aikaisen saksalaisen ystäväni häihin Münchenin lähiseuduille. Saksa on minulle sellainen maa, että sinne ei tule lähdettyä ilman painavaa syytä. Ehkä olen pitänyt sitä jotenkin tylsänä. Nyt minulla oli kuitenkin hyvä syy varata lennot. Onneksi! Reissu oli upea, ja Saksa oli varsin mukava reissukohde lähes yhdeksänkuukautisen Eelin kanssa. Ei suinkaan tylsä.

Tällainen reissu meillä oli. Sisältää vinkkejä vauvan kanssa matkustamiseen!

Babyzen Yoyo -matkarattaat ovat varsin kätevät kentällä. Turvakaukalolle saimme Finnairilta ison muovipussin suojaksi.

Finnairin suorat lennot Müncheniin olivat mukavan pituiset, hieman yli kaksi tuntia. Saavuimme Helsinki-Vantaan lentokentälle noin 1,5 tuntia ennen koneen lähtemistä. Vaikka kentällä oli ruuhkaa, sujui lähtö todella vaivattomasti. Lähtöselvityksessä oli lasten ja lastentarvikkeiden kanssa matkustaville oma jono. Turvatarkastuksessakin on oma perheportti, jonka henkilökunnalle vauvanruokapurkit ja käsimatkatavarakokoon menevät rattaat ovat arkipäivää.

Meillä oli mukana oma turvakaukalo. Olemme siirtyneet Suomessa jo seuraavaan istuimeen, mutta koska Eeli mahtuu vielä turvakaukaloon, päätimme ottaa sen mukaan. Rattaina meillä oli Babyzen Yoyo -matkarattaat, jotka ovat tällaisillä lyhyehköillä lentoreissuilla ihan täydelliset.

Perheportti Helsinki-Vantaan lentokentällä on kiva! Emme ole ikinä jonottaneet kentällä turvatarkastukseen.

Mikä onni! Saimme lentokoneessa koko rivin itsellemme, ja Eeli nukkui päikkärit ylimääräisellä penkillä. Nukutin hänet sylissä hytkyttäen lentokoneen peräosassa. Meillä on lentokoneessa mukana hoitokassina aina kevyt kangaskassi, jonka saa helposti survottua edessä olevan penkin alle.

Tällä kertaa meillä oli hoitolaukussa:

• Hedelmäsoseita ja valmispuuroja. Lyhyellä lennolla suolaisten aterioiden lämmittäminen on mielestäni hieman vaivalloista ja syöminen sotkuista. Makeammat puurot uppoavat poikaan varmasti ja ne on helppo syöttää suoraan korkillisesta pussista ja ne maistuvat kylminäkin.
  • Talk-muroja naposteltavaksi. Vaikka poika yleensä sormiruokaileekin, saa lentokoneessa minun puolestani sormiruokailu rajoittua näihin vähän sotkeviin suosikkeihin.
  • Vaippoja x 5
  • Kosteuspyyhkeitä
  • Vaihtovaatteet
  • Puppe-kirja
  • Vettä tuttipullossa / varakorvike
  • Varatutti

Tärkeimmät lastentarvikkeet meillä oli laadukkaat matkarattaat, turvakaukalo ja kantoreppu, joita kaikkia löytyy vuokrattavaksi Kinspiringista.

Lue lisää vinkkejä vauvan kanssa lentämiseen täältä!

Kello läheni viittä saapuessamme Saksaan. Vuokra-auto alle ja Google Mapsiin osoitteeksi Lake Chiemsee. Google Mapsiin kannattaa ladata jo Suomessa tarvitsemasi kartta-alue, jotta se toimii myös offline-tilassa ilman nettiä. Eelillä alkoi matkaväsymys painaa, eivätkä Puppe-kirjat ja Fröbelin palikat enää viihdyttäneet pientä matkalaista. Etelä-Saksan upeaa maisemareittiä säestikin loppumatkasta Eelin ulina.

Vuosia ulkomailla asuneen hääparin vieraskunta oli varsin kansainvälinen. Ystäviä saapui niin Uudesta-Seelannista kuin Yhdysvalloistakin. Pariskunta olikin suunnitellut meille turisteille häitä edeltäville kahdelle päivälle upean ohjelman.

Torstaina lähdimme heti aamusta kapuamaan Kampenwand-vuorelle. Osa porukastamme nousi ylös gondolihissillä. Me halusimme ehdottomasti kävellä, sillä kaipasimme matkapäivän jälkeen liikettä kinttuihin.

Eeli matkusti kantorepussa. Matka ylös kesti lähes kolme tuntia. Pysähdyimme matkalla pieneen kahvilaan, jossa aikuiset saivat olutta ja Eeli maitoa.

Kävelyämme ylöspäin säesti lehmänkellojen iloinen kilinä. Nämä kaverit olivat varsin leppoisia. Ne olivat selvästi tottuneet ihmisiin.

Huipulle asti emme kiivenneet. Meille riitti huippua hipova ravintola, jossa söimme tyypillisen bavarialaisen lounaan: makkaroita ja perunasalaattia. Eeli söi Suomesta tuodun lohirisoton, hedelmäsmuutin ja talk muroja. Ruoan lämmitys onnistui helposti kaikissa paikallisissa ravintoloissa. Saksalaiseen luonteenlaatuun ei ehkä kuulu samanlainen avoin rakkaus lapsia kohtaan kuin vaikka espanjalaisilla, mutta kaikki ihmiset olivat kohteliaita. Ravintoloissa oli aina syöttötuolit.

Hotellissamme Gut Isingissa majoittuminen oli Eelin kanssa helppoa. Saimme matkasängyn nopealla varoitusajalla. Kävimme joka päivä uimassa hotellin sopivan lämpimässä uima-altaassa. Aamiaisella Eeli söi hedelmiä ja kananmunia. Henkilökunta ei tosin ehkä vaikuttanut kovin innostuneelta pikkuherran sormiruokailusta, vaikka yritimmekin siivota jälkemme mahdollisimman hyvin. Jonkin aikaa sitten aloittamamme unikoulu meni hieman läskiksi, kun emme viitsineet huudattaa Eeliä öisin naapurihuoneiden iloksi.

Saimme kaikissa ravintoloissa tällaisen vesihauteen Eelin ruoan lämmittämistä varten.

Lounaan jälkeen pääsimme jodlaamaan ihan ammattilaisen opastuksella! Näkymä oli kuin suosikkimusikaalissani, Sound of Musicissa!

Jodlaus vaatii lihasten rentouttamista!

Eeli viihtyi kantorepussa. Auringolta suojaava hattu tuli tarpeeseen.

Perjantaina lähdimme retkelle Chiemsee-järvellä, Herreninsel-saarella sijaitsevalle palatsille (Royal Palace of Herrenchiemsee). Rattaat jäivät hotellille ja Eeli matkusti kantorepussa. Vanhat rakennukset kun harvoin ovat kovin ratasystävällisiä. Tällaisilla reissuilla reppu on kätevä hoitolaukku.

Häät olivat upeat ja hauskat. Niin mukavat, että en muistanut edes ottaa kuvia. Hääpari oli järjestänyt meille ja muutamalle muulle vieraalle seremonian ja sen jälkeisen cocktailtilaisuuden ajaksi lapsenvahdin. Nukutimme Eeli kahdeksan aikaan rattaisiin ja laitoimme rattaat juhlapaikan ikkunan taakse. Kaason puheen keskeytti uljas rääkäisy. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH! Eelihän se siellä. Mieheni meni Eelin kanssa hotellihuoneeseen. Minä kiikutin jälkkärin sinne ja tanssin vielä pari tuntia.

Sunnuntaina kävimme matkalla lentokentälle English Garden -puistossa Münchenissä. Upea paikka! Beer Gardenissa maistelimme vielä paikallisia "herkkuja". Suolaiset pretzelit olivat hyviä, mutta eivät paikalliset makkarat ja kylmä perunasalaatti mitään kulinaristisia elämyksiä varsinaisesti ole.

Eeli söi nurmikkoa antaumuksella kunnes huomasin kymmenien muurahaisten kiipeilevän hänen reittänsä pitkin. Lähdimme kävelylle. Puistossa oli paljon lapsiperheitä. Monet pyöräilivät peräkärryjen kanssa.

Iltalento ja yliväsynyt 8,5-kuukautinen oli aika väsyttävä yhdistelmä. Keväiset lentomme lähinnä nukkuvan ja syövän nelikuukautisen kanssa lentäminen oli helpompaa. Mutta Eeli on mahtava tsemppari. Hän sopeutuu nopeasti uusiin tilanteisiin ja jaksaa aina hymyillä kaikille.

Matkan jälkeen arki on tuntunut ihanalta. Puhtaat pyykit, päiväunirytmi, oma sänky, omat sormiruoat, omat sotkut ja lenkit hauvojen kanssa. Trautes Heim, Glück allein eli oma koti kullan kallis.

Muistilista käytettyjen lastenvaunujen tai rattaiden ostajalle